De angst om iets te missen

Ik las vandaag, 25/3/2017, een stuk in de NRC dat me als begeleider en organisator van fotoreizen zeer aansprak: Lopen waar iedereen al loopt
Vooral het antwoord op de vraag: “Waarom wilde ik dit ook alweer?” “De angst om iets te missen. Zo’n beroemde trektocht moet je gewoon gedaan hebben”

Dat is heel herkenbaar. Eind van deze week zijn we in Venetië met een groep enthousiaste fotografen. En in Venetië is een overdaad aan dingen te zien en te fotograferen. Kunst is om je hierin niet te verliezen en je bewust te zijn wat je wel en niet fotografeert. Daar gaan we deze dagen mee aan de slag. En wie het aandurft mag zich op dan op de laatste dag beperken tot het volschieten van een rolletje van 36! Natuurlijk wel digitaal.

Dit doen we met alle stedenreizen en meestal geven we van tevoren een opdracht mee om via internet naar foto’s te zoeken van het reisdoel die hen aanspreken en vragen welk soort foto’s ze meestal maken en of ze die op internet tegenkomen. Dat allemaal om te helpen bij het tijd nemen om een plek te leren kennen en niet te ‘verdrinken’ in beelden. In een blogpost heb ik daar al eens uitgebreider over geschreven. Sfeerfotografie op reis

Toch zullen er altijd mensen blijven die zeggen: “Ik kan niet beloven dat ik geen overvloed aan foto’s maak. De kans dat ik er weer kom, is niet zo groot.” Alsof het compleet documenteren van een stad een doel op zich is en je daarmee de essentie en de sfeer van de bezochte plek zult weten te ‘vangen’.
Net zoals de wandelaars die in de file door Zuid Chili lopen, omdat ze iets gezien MOETEN hebben, loop je een heel grote kans er nooit werkelijk geweest te zijn.

Dus neem de tijd om te ‘landen’, om de sfeer van de plek te proeven. Te ontdekken wat het ritme van een stad is. Uit te vinden hoe de stad op jou overkomt. Probeer jezelf de ruimte geven om je vooraf bedachte beelden en sferen los te laten en van daaruit te kiezen en te fotograferen.

Maar de grootste kunst is kiezen. In fotografie is kiezen essentieel. Niet ‘snap-shottend’ proberen alles te vangen, maar de essentie van een paar onderdelen van het geheel. En daarmee graaf je dieper dan de meeste reizigers die veel menen te ontdekken, maar het daardoor niet verinnerlijken. Want om iets écht te leren kennen moet je er je volledige aandacht aan besteden en moet je het vooral veel tijd geven.

Ontmoet de fotograaf

Anton Harfst

Begeleidt de fotocursussen, fotoreizen en coachingssessies. Anton fotografeert met Nikon.
Anton Harfst: “Ik ben opgeleid als docent talen (Nederlands en Duits) en heb me in de loop van de jaren ontwikkeld tot fotograaf en fotografie-docent. Vandaag de dag komt mijn didactische opleiding mij uitstekend van pas. Geen enkele ‘leerling’ is hetzelfde. Begeleiding van enthousiaste fotografen is heerlijk om te doen.”