Witbalans in bewerkingssoftware: verrassend problematisch (Deel II)

Een jaar geleden schreef ik een post met de titel Witbalans in bewerkingssoftware: verrassend problematisch. Ik raad aan om dit even te (her-)lezen voor je verder leest.

De post was geschreven naar aanleiding van berichten dat Apple zou stoppen met het ondersteunen en ontwikkelen van Aperture en veel fotografen naar alternatieven zochten. Lightroom leek daarbij een voor de hand liggend alternatief. Maar mijn conclusie was dat over het algemeen de raw-converters van de camera-makers een beter witbalans resultaat geven dan Lightroom of Photoshop. En vooral wanneer je de witbalans wilt veranderen en de kleurtoon essentieel is voor je eindresultaat.
Een belangrijke raw-converter ontbrak. Dat was DxO-Optics Pro. DxO is voor velen beter bekend als het bedrijf dat onder de naam DxOMark lenzen en camera’s met elkaar vergelijkt. Maar ook de fotosoftware bestaat al weer een hele tijd en er is een redelijke groep fotografen die dit naar alle tevredenheid gebruikt.

Dezelfde fotograaf, Hans M., die mij toen op dit product wees trok deze week weer aan de bel. En naar aanleiding daarvan heb ik de proefversie voor DxO-Optics Pro Elite geïnstalleerd. En daardoor kan ik nu de vergelijking uit de vorige post aanvullen met de resultaten van de vergelijking van de raw-coverters van Nikon en Canon met de resultaten die DxO produceert.

Ik heb dezelfde foto’s gebruikt en dezelfde vergelijkingen gemaakt. Dus eerst de witbalans zoals hij in de camera was ingesteld. Hier in alle gevallen Auto Witbalans. Daarna de correctie in de software naar Daglicht (of ‘zonnetje’ zoals sommigen het graag noemen). En daarna voor Nikon nog gecorrigeerd naar de Daglicht-waarde die ik voor de D300s graag gebruikte, namelijk 5400K.

Verschillen in witbalans

Camera: Nikon D300s in Nikons ViewNX2 en DxO OpticsPro-10

Hoewel de getallen bij ViewNX2 en DxO eigenlijk maar heel weinig verschillen zien we toch een duidelijk verschil in warmte tussen de beide foto’s op Auto Witbalans.
Dat geldt ook wanneer we Nikons Daglicht temperatuur van 5200K intikken. En ook wanneer ik hier 5400K gebruik. Steeds blijft DxO wat ‘koelere’ resultaten afleveren.

Verschillen in witbalans

Camera: Canon EOS 5DmkIII in Canons Digital Photo Professional 4 en DxO OpticsPro-10

Bij Canon is het verschil nog wat groter. Vooral wat het blauw in de lucht betreft. En is de foto in DxO ‘warmer’. En dat verschil wordt nog wat groter wanneer ik DPP en DxO beiden op Daglicht zet.

Conclusies
DxO OpticsPro-10 geeft, net als Lightroom, een duidelijke afwijking in kleurwarmte ten opzichte van de beelden zoals ze uit de camera komen of door de software van de camera-makers geproduceerd wordt. DxO geeft wel betere resultaten met Nikon NEF-files dan Lightroom en Photoshop produceren. Voor Canon is het verschil weer groot in het blauw van de lucht.
En de eindconclusie blijft: Welke software je ook gebruikt, hou er rekening mee dat kleurverschuivingen kunnnen gebeuren.

Ontmoet de fotograaf

Photothema

Anton Harfst en Laurien van den Hoven vormen het hechte team van Photothema. Zij delen hun liefde voor fotografie met de deelnemers aan de fotoworkshops en fotoreizen.